Gevoelige Tanden

Gevoelige tanden reageren meestal op koude en/of hete etenswaren en dranken met een korte scherpe pijnscheut die voor het gevoel tot diep in de wortels van de tanden kan doorlopen.Als de pijn langer aanhoudt dan kan er mogelijk meer aan de hand zijn. Soms is het moeilijk het onderscheid te maken tussen de ‘onschuldige’ gevoelige tand en meer ernstigere zaken, zoals o.a. gaatjes, ontstoken zenuwen en/of breuken/barstjes.

Blootliggend tandbeen

Als het tandbeen bloot komt te liggen dan kan een tand of kies gevoelig worden. Normaal wordt het tandbeen omgeven en beschermd door glazuur en tandvlees, maar komt helaas bij het ouder worden, vaak rond de tandhals bloot te liggen.

hier is te zien dat het tandbeen bloot ligt.

Het tandvlees heeft vaak de natuurlijke neiging om zich terug te trekken bij het ouder worden, dit proces kan echter versterkt worden door het niet goed reinigen, of door juist te hard poetsen van het gebit, waardoor tandvleesontsteking ontstaat. Als de tanden eenmaal gevoelig zijn wordt het poetsen zo pijnlijk dat er vaak minder goed gepoetst wordt. Hierdoor ontstaat een vicieuze cirkel want door het minder goede poetsen krijgt de plaque weer meer kans en zal het tandvlees zich verder terugtrekken.

Afgesleten glazuur is een minder bekende maar wel een belangrijke veroorzaker van gevoelige tanden. Tandslijtage kan op verschillende manieren ontstaan, een bekende oorzaak is het oplossen van glazuur door zure (fris)dranken. Er zijn echter meer oorzaken te noemen o.a. slijtage door knarsen, buigkrachten en de meer bekende slijtage door te hard te poetsen met een tandenborstel.
Uit recent onderzoek is gebleken dat vooral de combinatie van zure voedingswaren en poetsen tot veel verlies van glazuur en dus gevoelige tanden kan leiden. Poets daarom je tanden nooit binnen een uur na het eten of drinken van iets zuurs!

Blootliggende tandhalzen

Wetenswaardigheden over gevoelige tanden

• Ca. 45% van de bevolking heeft last van gevoelige tanden.
  • Gevoelige tanden komen vooral voor bij mensen tussen de 20 en 50 jaar en dan het meest tussen de 30 en 40 jaar.
  • Vrouwen lijken vaker last te hebben van gevoelige tanden dan mannen en krijgen dit op jongere leeftijd.
  • Slechts een klein aantal mensen met gevoelige tanden gaat hiervoor naar de tandarts of mondhygiënist.
  • Zure veroorzakers van gevoelige tanden o.a: Appel, Appelsap, Cassis, Citroen, Cola, Jam, Kiwi, Limonadesiroop, Mayonaise, Sinaasappel(sap), Sinas, Slasaus, Sportdranken (AA), Wijn.