Slechte adem

Bijna iedereen heeft wel eens last van een slechte adem: ’s morgens na het wakker worden of na het eten van bepaalde levensmiddelen zoals knoflook, uien en kruiden. Ook roken of het gebruik van alcohol zijn van invloed op de uitgeademde lucht. Door de tanden te poetsen of iets te eten/drinken is de slechte adem meestal snel verholpen.

Bij een kwart van de volwassenen is deze slechte adem, ook wel halitose genoemd, door deze eenvoudige maatregelen niet te verhelpen. Hierbij is er meer aan de hand, met name tandvleesontstekingen en bacteriën op de tong zijn de oorzaak.

Het is algemeen bekend dat wanneer tanden en kiezen niet goed gepoetst worden, men uit de mond gaat stinken. Bacteriën hopen zich dan op tussen de tanden en de spleet tussen tand en tandvlees (pocket) en deze produceren een zwavellucht. Op plaatsen in de mond waar weinig zuurstof aanwezig is, breken zij eiwitten af tot vluchtige zwavelverbindigen, die een ‘rotte’ eieren geur kunnen veroorzaken.

Uit onderzoek is gebleken dat in de meeste gevallen (87%) de slechte adem ontstaat in de mond. Tandvleesontsteking (parodontitis) en tandbederf kunnen dit veroorzaken, laat daarom je gebit regelmatig controleren bij de tandarts en houd je tanden en tandvlees goed schoon! Vergeet hierbij niet om de ruimtes tussen de tanden ook te reinigen met bijv. tandenstokers, floss en/of ragers.

Mochten de tanden en het tandvlees gezond zijn dan is de slechte adem vaak afkomstig van het achterste deel van de tong. Dit gedeelte is nogal ruw en heeft veel groeven, waarin bacteriën zich kunnen nestelen. Wanneer de tong uitgestoken wordt, is soms een wit/gele aanslag op het achterste deel van de tong te zien, deze aanslag bestaat vnl. uit bacteriën. Door bijv. met een lepel wat van deze aanslag te verzamelen zou jij of iemand anders kunnen ruiken of deze bacteriën een vieze geur verspreiden.

Kan er iets aan gedaan worden?

Als je geregeld last hebt van een vieze smaak of adem, probeer dit dan niet te maskeren met snoepjes en mintsprays, maar bezoek dan een tandarts en laat je gebit controleren. De behandeling moet er in eerste instantie op gericht zijn de veroorzakers, d.w.z. bacteriën te verminderen:

• Verzorg je gebit goed; gebruik niet alleen de tandenborstel, maar reinig ook tussen de tanden en kiezen, met bijv. tandenstokers en floss.
  • laat mogelijke tandvleesproblemen en/of tandbederf behandelen.
  • reinig de (achterkant van de) tong met een tandenborstel of een speciaal daarvoor ontworpen tongreiniger.

Tips:

• reinig de mond na het eten, vooral belangrijk bij eiwitrijk voedsel als melk, vis en vlees.
  • drink voldoende water (2,5l) om een droge mond zoveel als mogelijk te voorkomen.
  • drink niet teveel koffie, dit kan een droge mond en daardoor halitose veroorzaken.
  • Ontbijt met kauwbaar voedsel; vast voedsel schuurt de dode cellen, die de zwavelvormende bacteriën als voedsel gebruiken, van de tong af.
  • bezoek niet als eerste een maag-darmarts (gastro-enteroloog), aangezien slechte adem bijna altijd afkomstig is uit de mond.